MEDITEER. EN  LEEF
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • MEDITATIO
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2021 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons

vasten 2019
Elke dag een tekst van Laurence Freeman

Woensdag week 2

4/13/2020

0 Reacties

 
Foto
​Mattheüs 20: 17-28


Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. (NBV)


Het evangelie verbeeldt. Het roept voor ons een nieuw, buitengewoon visioen op van de mensheid en de samenleving. Als we hier niet een beetje van in de war zijn, hebben we het ons niet echt voorgesteld. Het doet ons versteld staan, omdat het tegelijkertijd volkomen waar klinkt en toch hoogst onwaarschijnlijk lijkt dat het ooit gerealiseerd zal worden. Zelfs al is het onrealistisch, als we het afwijzen doen we onszelf tekort. Meen je dat? Een wereldorde waarin zij die macht hebben echt handelen als dienaren, waarin ze van mensen houden en niet belust zijn op macht? De Vastentijd  is een gelegenheid voor ons allemaal om te controleren hoe wij de macht die we hebben gebruiken en om ons besef van dienstbaarheid jegens hen die geen macht hebben te bezien.
We kunnen pas beginnen ons iets voor te stellen op dit niveau, als we abrupt tot stilstand gebracht zijn door de grenzen van wat we kunnen zien en begrijpen. Religie gaat erom dit te doen. Ons confronteren met vragen, niet om antwoorden in ons hoofd te stampen. Dit is de reden waarom de grote religieuze genieën het genie van de eenvoud hadden en ons naar adem doen happen van verwondering in plaats van alleen te juichen over de overwinning. Neem de gelijkenissen over het Koninkrijk bijvoorbeeld.
Het ​Koninkrijk van God​ is als iemand die een schat vond die begraven was in een akker. Zij begroef hem opnieuw en uit pure vreugde ging ze heen en verkocht alles wat ze had en kocht de akker. Achtendertig simpele woorden die een heldere reeks gebeurtenissen beschrijven die een groep intelligente mensen uren aan de praat kan houden en de volgende dag voor meer terug laat komen. Om de meervoudige betekenis van de elementen in deze passage te duiden moet je je blootgeven en, als je wilt, jezelf beter kennen dan tevoren. Waarom begroef die persoon de schat weer? (Om anderen te verhinderen ervan te weten. Om hem veilig te stellen. Omdat hij in de akker hoort. Omdat ze wilde dat anderen er ook van kwamen genieten. Omdat hij daar moet zijn om te groeien.) Waarom voelde ze zo’n vreugde? Waarom leidde de vreugde tot de roekeloosheid om alles te verkopen? Wat betekent de akker “kopen”? Zijn sommige antwoorden goed en andere fout? Hebben sommigen meer gelijk of ongelijk dan anderen?
Na de ochtendmeditatie springen we op en gaan we de wereld in met een open geest, niet om kant en klare antwoorden op te leggen aan elke situatie en anderen met geweld te bekeren tot onze mening, maar te tasten naar de waarheid met een speurende, spirituele intelligentie. Tegen de avond, van binnen rommeliger dan we in de ochtend waren, gaan we zitten en laten de innerlijke ruimte weer op orde komen, door de dag niet alleen te evalueren als goed of slecht, maar de betekenis ervan te toetsen. In dit ritme vullen we de kracht van de Verbeelding weer aan en houden we de eeuwige neiging van de Fantasie om ons op een dwaalspoor te brengen binnen de perken.

Laurence

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Foto

    Auteur

    Laurence Freeman is de spirituele leider van WCCM, de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie. Hij schrijft elke vasten dagelijks een tekst om de band tussen het leven, de voorbereidingsperiode op Pasen en de meditatiepraktijk duidelijk te maken.

    Archieven

    April 2020

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Deze website maakt
gebruik van cookies
(c) 2020  Christelijke Meditatie België  vzw   disclaimer  -  webmaster
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • MEDITATIO
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2021 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons