MEDITEER. EN  LEEF
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • 26-28 februari - groepsleidersweekend
    • 6 maart colloquium
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2020 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons

vasten 2019
Elke dag een tekst van Laurence Freeman

Vrijdag week 5

4/13/2020

0 Reacties

 
Foto
​Joh. 10:31-42
 
Als je weigert in Mij te geloven, geloof dan tenminste in de werken die Ik doe.
 
Wat kunnen die werken zijn, toen en nu?
 
Nadat Sint-Antonius van Egypte 20 jaar lang gemediteerd had in eenzaamheid, kwamen zijn vrienden hem zoeken in de verwachting dat hij dood zou zijn of buiten zinnen.  In plaats daarvan kwam hij fysiek en mentaal stralend tevoorschijn, gezond en rationeel. Zijn verdere leven was hij bekend als ziekengenezer, trooster en verzoener. Dit zijn geen slechte manieren om te begrijpen wat goed werk en zinvol leven betekent. Maar deze werken drukken een diepere staat van zijn uit. Wie dat in zichzelf ontdekt  en daar bij blijft, is in staat de gedachten van anderen te veranderen - hen te keren naar diezelfde diepte in henzelf. Het maakt niet uit of je in die persoon ‘gelooft’ of niet. Of tenminste, is je opinie over hen secundair aan je geraakt en veranderd zijn door hen. Door te geloven wat je ziet, hun werken maken het gemakkelijker te zien wie de persoon achter de werken werkelijk is.
 
Dit impliceert een zekere vorm van leiderschap. Niet het soort dat slechts gedefinieerd wordt door resultaten en succes of door charismatische overtuigingskracht. Maar het soort dat de verborgen dimensie van goedheid toont zowel in ons als in het hart van elke menselijke relatie. Dit is storend, zelfs revolutionair, omdat zo vele van onze aannames, omtrent onszelf of de anderen, steunen op een grote onderschatting van onze eigen essentiële goedheid. Dikwijls is het nog erger, we hebben een laag zelfbeeld en hebben een basaal wantrouwen in anderen.
 
Het hof is corrupt, de velden zijn overwoekerd door onkruid, de graanschuren zijn leeg, maar er zijn er die rijkelijk gekleed zijn, zwaarden aan hun zijde, volgepropt met voedsel en drank, in het bezit van overmatige rijkdom. Dit staat bekend als het voortouw nemen in roverij. Dit is inderdaad ver weg van de Weg. (Tao Te Ching 53)
 
De sociaal destabiliserende impact van de enorme ongelijkheden in rijkdom in de samenleving wordt steeds duidelijker. Is het onredelijk om te denken dat de Brexit in verband gebracht kan worden met de bijna vier miljoen kinderen die in armoede leven in het Verenigd Koninkrijk? Wanneer Lao Tse schreef in de 6de eeuw voor Christus, waren de sociale verwachtingen heel anders, maar het inzicht van de wijze in de essentiële goedheid was dezelfde als altijd. Met dat inzicht komt verontwaardiging en de diepe droefheid van de profeet wanneer hij ziet hoe misleid we allemaal kunnen worden en hoe onbarmhartig en oneerlijk we kunnen handelen in die staat van waan.
 
De mystieke betekenis van Pasen, dat we bijna 6 weken aan het voorbereiden zijn, kan niet gescheiden worden van zijn werken. Het gaat niet in de eerste plaats om geloof maar om ervaring. Geloof groeit door ervaring. Geraakt worden door de opstanding zendt ons terug naar leven met nieuwe manieren van waarnemen en betekent een radicale uitdaging voor onze waarden.
 
Helaas, voor degenen die denken dat de reisgids de reis zelf is, hoe het gebeurt, kan alleen worden begrepen door het hele proces door te maken dat leidt naar de opstanding. Lijden en ultiem verlies kan uiteindelijk niet worden voorkomen. Dat is het goede nieuws.
 
Laurence

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Foto

    Auteur

    Laurence Freeman is de spirituele leider van WCCM, de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie. Hij schrijft elke vasten dagelijks een tekst om de band tussen het leven, de voorbereidingsperiode op Pasen en de meditatiepraktijk duidelijk te maken.

    Archieven

    April 2020

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Deze website maakt
gebruik van cookies
(c) 2020  Christelijke Meditatie België  vzw   disclaimer  -  webmaster
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • 26-28 februari - groepsleidersweekend
    • 6 maart colloquium
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2020 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons