Interview met Theo op radio Spes op 15 januari 2015
Vanaf 2008 geeft Theo zijn ervaring door via workshops, pedagogische studiedagen, persoonlijke begeleiding van leerkrachten en begeleiding van schoolteams via begeleidingstrajecten en dit vaak in samenwerking met onderwijsinspectie, ouderraden, onderwijskoepels of scholengemeenschappen.
![]()
![]()
Mediteren met jongeren![]() Renilde Vos creëerde een seminarie 'experimenteren met mediteren'. voor laatstejaars.
Het loopt over veertien lesweken. Het omvat een theoretisch, een praktisch en een dienstverleningsluik. Negen lesweken worden gevuld met praktijklessen. In de klas worden meditatie-oefeningen aangereikt en een eerste maal ingeoefend. Thuis exploreert de leerling deze meditatie-oefeningen verder voor zichzelf. Iedere deelnemer verbindt zich er toe om dagelijks gedurende een half uur te mediteren en een kort verslag te maken (in de vorm van “huiswerk”) van de oefeningen. Een praktijkles bestaat uit een korte inleiding, een meditatie-oefening en een uitwisseling (in kleine en grote groep) van de ervaringen van de voorbije oefenweek. De inleidingen van de praktijklessen worden zowel door de leerkracht als door de leerlingen verzorgd. |
Iedereen kan leren mediterenNa 20 jaar in de banksector zet Theo De Haes in 2002 de stap naar het onderwijs. In 2006 ontdekt hij hoe in Australië in vele scholen de stilte opnieuw ingang vindt. Vanaf dan experimenteert hij regelmatig met meditatie in de klas. Tijdens de volgende schooljaren gaat hij op vraag van de leerlingen zelf samen met hen verder op ontdekking in deze westerse vorm van meditatie.
Sindsdien voelt hij zich geroepen om deze ervaring met velen ( kinderen, leerkrachten, ouders ) te delen, zodat ook zij met hun innerlijke kracht sterker in het leven kunnen staan en kunnen meebouwen aan gelukkig zijn. Theo De Haes vertelt over zijn ervaringen ...
|