Gebed voorbij woorden en gedachten
De methode van bidden die pater John Main ontdekte, was die van Cassianus en de woestijnvaders uit de 4e eeuw. Cassianus was een monnik die uit het tegenwoordige Joegoslavië kwam en rondreisde om de monniken in de woestijn van Egypte te bezoeken. Cassianus ondervroeg deze monniken en schreef zijn Conferenties, waarin hij hun manier van leven beschreef en vooral hun manier van bidden. Dit gebed, dat ze noemden het “puur gebed”, zonder woorden of gedachten, is het geheim van bidden. Voor veel mensen is dit juist een probleem omdat als wij aan bidden denken, wij denken aan woorden en gedachten. Als wij het “Onze Vader” bidden, denken wij na over God. Dat is in het begin allemaal nodig, maar moet leiden tot voorbij woorden en voorbij gedachten. Het is de meditatie voorbij woorden en gedachten, die Evagrius, één van de grootste woestijnmonniken noemde: het “puur (zuiver) gebed”. Pater John herontdekte dit voor ons. Ik wil dat kleine, wonderlijke boekje aanhalen: “de Weg van de Pelgrim”over de Russische pelgrim, die heel Rusland doorkruiste, terwijl hij het “Jezusgebed” bad: “Heer Jezus, Zoon van God, heb medelijden met mij, een zondaar.” Hij had in het Nieuwe Testament gelezen over bidden zonder ophouden, daarom ging hij naar alle kloosters en vroeg: “Hoe kan ik bidden zonder ophouden?” Een starets, een ouder iemand, leerde hem het Jezus-gebed duizend keer te zeggen. Zo ging hij heel Rusland door, terwijl hij het gebed dag en nacht bad. Zijn hele leven veranderde. Hij straalde Christus uit. Contemplatief bidden begint, als alle beredenerende gedachten ophouden, als de geest in stilte rust in de tegenwoordigheid van God. Contemplatie is het ervaren van de aanwezigheid van God. Pater John ontdekte de mantra, het telkens herhalen van een heilig woord, als de manier om te komen tot contemplatief gebed. De mantra is de weg om in die stilte, om in de aanwezigheid van God te komen. Als we bidden, als we mediteren, doen we het niet alleen met het verstand. Daarin schuilt een gevaar, vooral in het Westen, omdat we onze geest zó ontwikkeld hebben, dat heel onze religieuze beleving in het hoofd plaats vindt. De meditatie zou een manier moeten zijn, om die van het hoofd naar het hart te brengen. De Vaders zeiden altijd “Breng je gedachten uit het hoofd in het hart en zorg dat ze daar blijven”. Het hart is het centrum terwijl de rest van het lichaam in het hoofd “zetelt”. De meditatie leidt ons van het hoofd, naar het hart en naar ons hele lichamelijke zijn. We moeten mediteren met ons hele wezen. Volledige tekst: klik hier.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurJosé Pype, Griet De Rycker, Sicco Claus, Linda van der Zwaan, Hilde Vrancken, Karel Rymen en Geert Van Malderen zochten de teksten. Archieven
Januari 2021
Categorieën |