MEDITEER. EN  LEEF
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • 26-28 februari - groepsleidersweekend
    • 6 maart colloquium
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2020 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons

het archief van meditatief

gratis verzonden Sinds 2006

meditatief 160

8/1/2016

0 Reacties

 
Foto
afbeelding van een Karthuizer


​​ 
Guigo wijst op heel wat plaatsen in zijn Regel op de stilte en het onderhouden van de zwijgzaamheid. Want dat vraagt echt inspanning!
‘Ons voornaamste streven en onze voornaamste doelstelling bestaan erin ons vrij te houden voor stilte en eenzaamheid in de cel, volgens het woord van Jeremia: ‘De eenzame zit neer en zwijgt’. ‘... Wij menen dat er niets zo inspannend is in de oefeningen van het reguliere leven als de stilte van de eenzaamheid en de rust’. (Cons. 14,5)
‘De hele week bewaart de kartuizer de stilte in de cel’, schrijft hij (Cons. 7,2). Zelfs tijdens de gemeenschappelijke scheerbeurten zesmaal per jaar wordt het stilzwijgen in acht genomen (Cons. 9,1). Ook van de procurator die de zorg draagt voor alle materiële zaken, zegt Guigo dat hij de stilte en de rust van de cel niet mag opgeven of er een afkeer voor ontwikkelen (Cons. 16,2). ‘De stilte mag men alleen verbreken als er ernstig gevaar dreigt, bij brand bijvoorbeeld of als men ongewoon geschreeuw hoort’. (Cons. 31,2; 56,1). De lekenbroeders, die vanwege de aard van hun werk meer contact hebben met de buitenwereld, verbiedt hij ‘zomaar of zonder toestemming over wat dan ook, met wie dan ook, of hoelang dan ook te spreken. Als mensen hen passeren of aanspreken, is het hen enkel toegestaan om met een hoofdbuiging terug te groeten, hen de weg te wijzen, op hun vragen ja of neen te antwoorden, en zich te excuseren omdat ze geen toestemming hebben om langer met hen te converseren’. (Cons. 44,2-3)
Ook de broeder-herder die met de schaapskudden buiten rondtrekt, bewaart altijd het stilzwijgen (Cons. 61,3). ‘Deze broeder brengt geen boodschappen of groeten van één van ons over naar de buitenwereld, of omgekeerd. Het wordt hem aangeraden om wereldse praatjes achter te laten waar hij ze verneemt’. (Cons.62,2)
Zoals de monniken bewaren ook de kartuizer-lekenbroeders het stilzwijgen tijdens hun maaltijden. In het 55ste hoofdstuk dat daarover handelt, brengt prior Guigo een hommage aan de cisterciënzers. Hij schrijft:
‘De lekenbroeders bewaren tijdens het eten, of waar dan ook, het stilzwijgen. Hoewel we dit vroeger ook al deden, willen we dit voorschrift nog volmaakter onderhouden, naar het voorbeeld van de eerbiedwaardige en door God beminde cisterciënzermonniken, wiens snelle groei in godsvrucht en aantal ons verheugt. Hun lekenbroeders, evenmin als hun monniken, praten immers tijdens de maaltijd’. (Cons. 55,1)
Eén van de favoriete Bijbelse iconen van Guigo is de profeet Jeremia. De eenzame gestalte van de profeet die zowel aanklacht als hoop was voor zijn volk, is voor de prior een icoon van het stilteleven van de kartuizers.
‘Het is ook Jeremia die zei: ‘Goed is het voor een man het juk vanaf zijn jeugd te dragen’. Uit deze woorden putten wij grote troost, omdat wij bijna allen deze levenswijze vanaf onze jongelingsjaren op ons hebben genomen. En Jeremia voegt er bevestigend aan toe: ‘De eenzame zit neer en zwijgt, en hij zal zich boven zichzelf verheffen’. Hiermee drukt hij bijna alles uit wat zo edel is in onze levenswijze: rust en eenzaamheid, stilte en smakend verlangen naar het hogere’. (Cons. 80,7)

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Auteur

    José Pype, Griet De Rycker, Sicco Claus, Linda van der Zwaan, Hilde Vrancken, Karel Rymen  en Geert Van Malderen zochten de teksten.

    Archieven

    Januari 2021
    Februari 2020
    September 2019
    Augustus 2019
    Februari 2018
    December 2017
    September 2017
    Januari 2017
    Augustus 2016
    Juni 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Deze website maakt
gebruik van cookies
(c) 2020  Christelijke Meditatie België  vzw   disclaimer  -  webmaster
  • Start
  • Wat is mediteren?
    • wat is mediteren? >
      • hoe mediteren?
      • getuigenissen
      • in groep
      • faq
      • start een groep
    • start to meditate
    • 366 dagen mediteren
    • met kinderen
    • met jongeren >
      • stil
      • stiller
      • stilst
    • vorming >
      • van woord naar stilte
      • het essentiele onderricht
      • lesbrieven >
        • jaar 1
        • jaar 2
        • jaar 3
      • onderricht van John Main
    • en Francais
  • activiteiten
    • online meditatie
    • 26-28 februari - groepsleidersweekend
    • 6 maart colloquium
    • foto's en video's
  • WCCM
    • wat is WCCM?
    • activiteiten
    • John Main
    • Laurence Freeman
    • Bonnevaux
    • oblaten
    • a contemplative path through the crisis
    • Wccm media
  • inspiratie
    • nieuwsbrief
    • boeken
    • lectio
    • artikels
    • teksten advent
    • teksten vasten 2020 >
      • god is er al
    • meditatief
    • filmpjes
  • meditatiegroepen
  • contact
  • steun ons